torsdag, juni 16, 2005

NW-1



Første dag på Norwegian Wood i dag. Siden jeg er med i frivilliggruppa måtte jeg jobbe en av de 4 dagene i tillegg til all jobben jeg har gjort i forkant av festivalen. Jeg valgte å jobbe i dag. Hvorfor? Vet ikke! Det var fint vær for Norwegian Wood å være, litt småregn i 15 min, men ellers pent vær. Dagens lineup og kommentar:

Thom Hell: Hørte ca 30 sekunder og det holdt jo i massevis. Rimelig kjedelige greier fra sørlandet. Jeg gikk inn og delte ut shorter.

Tom mc Rae
: Spennende utgangspunkt, en gitarist og en på cello. Kjedelig utførsel. Han hadde rolig og melankolske låter, men det ble helt likt omtrent hele veien. Da er Ed Harcourt laaangt bedre fordi han har et mye mer spennende lydbilde. Live ble TmR ihvertfall altfor langtekkelig selv om han har noen gode melodier innimellom.

Tori Amos: Noen må minne meg på hvofor jeg har 4 cd'er av denne dama. Hun sutrer og hun klager til vi blir like rød i håret som hun selv. Hun har TYDELIG apell hos den feminine delen av publikum og jentene konkurrerte om å synge høyest og mest intenst. Det var en solo konsert og det gikk opp for meg at låtene og melodiene derfor ble enda mer monotont enn Tom mc Rae. Det er lite eller ingenting som skiller låtene hennes fra hverandre. Hva var det jeg likte med "Little Earthquakes"? Publikum derimot likte det visst bra og det var til tider antydning til knuffing foran scenen.


Mange så Tori Amos

de Lillos: Har vært fan siden -85, men synes ikke de har gitt ut noe som har vært spes bra siden -93. De hadde 20 års jubileum og sluttet konserten med å kaste kake på publikum. De spilte en del nytt, noe som kanskje overrasket en del (inkl meg). Jeg synes de hadde litt ferie modus og det hørtes at de ikke hadde spilt så altfor mye sammen i det siste for det spilte mye feil og det var en del knot i musikken. Derimot var de jo så til de grader i sitt rette element; Frognerbadet. Rett sted, rett publikum. Det måtte bli hjemmeseier. Jeg liker de aller best når de rocker og låter som "Stakkars Oslo" og "Kokken Tor" kunne slått spekker i flisene på frognerbadet. Aller komisk var introen til konserten, med en roadie som imiterte bl.a. Gunnar Grimstad (sportskommentator), Bjørn Hansen, Odd-Karsten Tveit og Yngve Hågensen, mens han leste en del av låtene til de Lillos. En ting var litt rart....en 20 års jubileumskonsert uten "Min beibi dro avsted".....merkverdig.


Gutta har akkurat stått opp

Lars x 3

"Her kommer dumme dumme dumme dum"