mandag, juni 06, 2005

Fight the Eels

Har i løpet av helgen hatt tid til å sette meg inn i to nye plater. Den nye platen til Eels, "Blinking lights and other revelations" og Foo Fighters sin nye, "In Your Honor" som blir sluppet om en ukes tid. En ting av gangen:



Jeg har lenge vært stor fan av Mark Oliver Everett eller "E" som bare blir kalt. Den første cd'en jeg kjøpte var "Electro Shock Blues" og gjorde dypt inntrykk på meg. Etter det har samlingen blitt komplett. På sitt siste album fortsetter E i samme spor som han alltid har gjort. Melodiøse perler på snor. Mye bruk av analoge keayboards og stemme effekter. Det eneste som kan trekke ned er at mange av låtene høres svært like ut, svært like. Det er forsåvidt ikke noe problem når du virkelig liker soundet, men det blir i overkant når det i tillegg er en dobbel cd. Jeg kunne med enkelthet samlet de beste låtene og gitt dette ut som en enkelt cd, det hadde holdt i lange baner. Et av høydepunktene er en sang han gjør sammen med Tom Waits. Kunne godt tenke meg høre mer samarbeid fra disse. I tillegg har han også skrevet en låt med Peter Buck som tidligere spilte i R.E.M (etterhvert verdens kjedeligste band). Han har også med seg John Sebastian på albumet. Liker du Eels kommer du nok også til å like dette albumet, selv det om det blir i overkant langdrygt.



I og med at albumet ikke er sluppet enda får jeg heller ikke lov til å skrive så mye om det, annet enn at det er et dobbelt album. Albumet er delt i to, den ene skiva er rocka, mens det andre er akkustisk. Etter å ha hørt gjennom albumet flere ganger klarer jeg ikke å bestemme meg for hvilken av de to (rocka/akkustiske) cd'ene jeg liker best. De har begge to et par skikkelig gode sanger, men jeg må innrømme at jeg ble veldig overrasket over det akkustiske albumet. Der har de gjester som Josh Homme, John Paul Jones og Norah Jones ++. Jeg likte ikke albuet første gangen jeg hørte igjennom det, da hørte jeg riktignok bare halvparten av hver cd, men det har hevet seg mer enn et par hakk etter et par gjennomkjøringer.

Begge album anbefales hvis du liker banda fra før, men ingen anbefales som førstekjøp om du skal sjekke de nærmere ut.