søndag, mai 29, 2005

Sending me so far away....

Har sittet og sett litt på ferien min. Ikke er jeg helt sikker på når jeg skal ha den, men det blir vel en eller annen gang i løpet av høsten, oktober tenker jeg. En ting er sikkert og det er at jeg har lyst til å reise til et sted jeg ikke har vært før. Et sted jeg enda ikke har vært og som står som en liten drøm er Oceania (Australia er vel strengt tatt en del av Oceania og der har jeg vært 2 ganger). Med det mener jeg en av små øyene i Stillehavet. Etter å ha tittet i et utall av blader og haugevis av nettsider så virker det som om det er noen steder som skiller seg litt ut.


Bora Bora

Bora Bora er en del av Selskapsøyene som igjen er en del av Fransk Polynesia. Fantasisk vakkert og fantastisk dyrt. Et sted som faktisk ofte er skrevet om i Donald. Et annet sted i Fransk Polynesia er Moorea. Øya ligger rett ved siden av Tahiti og regnes av franskmennene som den vakreste øya i verden. Det vet jeg ikke noe om, men fin er den ihvertfall og ganske forlokkende..


Moorea

Jeg er svak for navn som består av samme stavelse to ganger på rad. Si hei til Pukapuka:


Pukapuka

Denne øya er en del av Cook Islands som ligger et stykke nord vest for Fransk Polynesia. De fleste av disse øyene er meget små, men har masse dyreliv både over og under havoverflaten. I tillegg til de største øyene i Fransk Polynesia er disse øyene de enkleste å komme seg til. Litt sær historie har også øya:

Pukapukan oral tradition has it that a tsunami (probably a cyclone-induced wave) struck Pukapuka, from genealogies probably in the early 1600s and killed all the inhabitants except for 15 men, two women and the remnants of their families, an assortment of children and adolescents. These doughty survivors repopulated the island.


Stakkars damer....

Et annet sted som har plenty av små øyer er Micronesia. Her finner du flere eksempler på øyer som du ofte ser i tegneserie striper. Type øy med en palme osv. Her har du Truk:


Truk

I micronesia ligger en god del øyer som er lovprist av Jaques Cousteau. De fleste av øyene er så små at de ikke har noen flyplass og må da nås med båt.

Kiribati er et uavhengig øysamfunn. De aller fleste av øyene er ubebodd, men det gjør ikke noe. Det er bare å ta med seg telt. Du kan avtale med en båteier som kjører deg til en øy og gir deg proviant for så lenge som du vil være der, så kommer han etter noen dager og henter deg (forhåpentligvis). Dette har jeg gjort i Australia og aldri har jeg følt meg som Robinson Crusoe. Dette kunne jeg tenke meg å gjøre igjen. Noen steder står det hytter som du kan bruke.


Kiribati

Om Tokelau sies det følgende:

Want to get away from it all? Head off to Tokelau, where there's no capital city, no airport, no harbour, no cars, no banks, no guns and no tourism. There's plenty of islands - 127 of 'em - fantastic lagoon diving and Polynesian culture at its most untouched.


Med ca 100 innbyggere er det en akkurat stor nok øy for meg. Problemet er å komme seg dit. Siden det ikke går noe fly må man bruke båt, den går 1 (!) gang i måneden fra nærmeste nabo øy som er Samoa. Turen tar bare 36 timer. Når du kommer frem er det ingen havn så du blir fraktet inn til land i små kanoer av lokalbefolkningen, noe som visstnok skal være litt av en opplevelse i ruskevær. DET hadde vært noe det :)


Tokelau

Sist men ikke minst så er det kanskje drømme mål nr. 1. Yap. Yepp, det er navnet, Yap. Denne lille øya som er en del av Micronesia har en spesiell historie. I gamle dager brukte de store kjempe steiner som betalings middel. Det litt rare er at slik er det fortsatt. Når de lokale skal kjøpe eiendommer av hverandre osv, betaler de med disse kembo steinene som er formet som kjempe kronestykker. Det er til og med banker som bare har slike kjempe penger. Billig er det der også og fantastiske dykker muligheter. Dessuten er det nesten ingen kvinner der som bruker BH, men de lever som for 200 år siden.....JUHUUU....


Yap

Det er også en rekke andre steder som lokker; Påskeøya, Christmas Island, Fatu hiva osv osv, men det får kanskje bli til en annen gang. Jeg gleder meg allerede. Nå er det bare og begynne å spare penger, de er heldigvis lettere og mindre og får lettere plass i lommen enn de fra Yap.