søndag, desember 26, 2004

Sovemedisin

De siste ukene har jeg hatt litt vanskelig for å sove. Jeg har prøvd alt fra grønn te før leggetid til Ben Webster på anlegget, men alt fungerer like dårlig. Nå har jeg imidelertid funnet noe som fungerer helt fantastisk! Det eneste som kan gjøre meg litt trett er å lese noe som overhodet ikke fenger og det har jeg funnet nå. Boken "Statistical Analysis of Gene Expression Microarray Data" av Terry Speed får virkelig hjernen til å ta kvelden. Ikke skjønner jeg en dritt av hva jeg leser og det finnes ikke interresant (kanskje en sammenheng der), men fy som jeg utvikler det engelske ordforrådet og søvnen min. Det er fullstedig VM i hvor mange rare setninger du kan sette etter hverandre og deretter OL i formler. Jeg mistenker Morten for å kunne dette stoffet her og hvis det er dette han studerer om dagen skjønner jeg godt at han ikke får sove før eksamen.....

"We note that the preceding normalization procedure is nonlinear. The need for nonlinear normalization is also noted in Affymetrix oligonucleotide analysis (schadt et al. 2001) The normalized log-ratio M can be expressed as log (Ka*Cy5/Cy3), which shows the multiplicative nature of the intensity-specific zzzzz....zzzzzzzzz...zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz