lørdag, januar 15, 2005

Jeg har en misjon!

En kveld for en liten stund siden satt Morten og jeg Mono og koste oss litt med noe brunt tøysevann. Da lanserte jeg en plan om å få en artist litt mer frem i lyset. Dette en artist som jeg mener for alt for lite oppmerksomhet i forhold til den glimrende musikken han lager og som svært ofte kommer i skyggen av bandet han tidligere spilte i (og gjør igjen nå). Morten gav meg sånn grei støtte og mente at det kunne bli interresant.

Jeg vil slå et slag for FRANK BLACK!! Denne mannen har kommet med hele 9 plater etter at Pixies tok kvelden. Noen av disse bare som Frank Black og noen som Frank Black & the Catholics. De fleste har sikkert hørt OM Frank Black og nikker anerkjennende, men ikke så veldig mange har hørt så mye AV han etter Pixies. Disse tre albumene mener jeg man burde sjekke ut:


"Frank Black"             "Teenager of the year"   "Pistolero"

Aller aller mest vil jeg anbefale "Teenager of the year" som er et album uten sidestykke, det starter som en orkan og fortsetter i fin flyt gjennom hele albumet. Som en liten smakebit skal dere her få høre første kuttet fra platen:

"Whatever happened to Pong?"

Det som er noe av magien til Frank Black er at de fleste av albumene er "recorded live to two track". Det betyr en ganske spes følelse i musikken ettersom de spiller det meste live i studio. At han i tillegg er en trollmann med ord og vendinger og synger om emner jeg ikke har hørt fra så mange andre gjør det ikke værre. Dere kan forresten høre 2 av mine covre av Frank Black her!

VOFF!

En ting til sist. Det er da vel ikke noe galt i å bjeffe litt på damene? Et lite og velment "voff" er da vel ikke fornærmende? Eller?