torsdag, august 04, 2005

Platen som forandret meg

De fleste av dere som leser denne bloggen er rimelig musikk interresert. Kanskje har dere også noen plater som dere har et spesielt forhold til. For min egen del kan jeg egentlig se på flere album som epoke forandrende i mitt liv: "Dum & Deilig" m/ Knutsen og Ludvigsen, "Tin Machine" m/ Tin Machine, "Odelay" m/ Beck og "The Color and The Shape" m/ Foo Fighters. Alikevel er det ett album som på en måte slår alle disse. Det er et album som på en måte har forandret litt måten jeg hører musikk på og måten jeg spiller musikk på faktisk. Et album jeg ikke klarer å bli lei av uansett hvor mye jeg hører på det. Et album som jeg anbefaler og snakker om til mine venner til det kjedsommelige.



Frank Black sitt geniale album "Teenager of The Year". Denne andre solo platen hans inneholder ikke mindre en 22 låter og som en venn av meg fra Spania sier om albumet: "It starts like a hurricane and finnishes like a tornado". Platen er produsert av Eric Drew Feldman og Frank Black. Joey Santiago er også med å gjestespiller gitar på noen låter.

Litt vanskelig å sette fingeren på akkurat hva som gjør albumet så spesielt, for de som lurer tror jeg at det går under generen rock. Garasje rock. Albumet er veldig allsidig med rolige og uptempo låter. Noe av forklaring på at jeg liker det er nok at det virker som om de har hatt det svært moro når de laget plata. Det er mye humor her. I tillegg er den (og egentlig Frank Black generelt) veldig ukonvensjonell.

De absolutt beste låtene er "Whatever Happened To Pong", "Thalassocracy", "Freedom Rock", "Hostess With the Mostest" og "Big Bad World". Tror faktisk ikke det finnes et eneste dødpunkt på hele platen, godt gjort med så mange låter.

Hvilken vei forandret det så meg? Vel, jeg gikk fra å ville spille som Reeves Gabrels (og det vil jeg vel faktisk enda) til å ville spille mer som Frank Black. Kanskje en blanding av de to. De er faktisk ganske like på en del ting. Dette med at de har litt rare akkord sammensetninger osv, men hr. Black er nok en enklere "sjel".

Uansett. Vær så snill og sjekk ut albumet. Du kan få en liten smakebit ved å trykke her, da får du høre "Whatever Happened To Pong".


Ta en titt på siden hans