søndag, juli 24, 2005

"Arild, Arild Crocket, ingen er så god som han..."

Da er ny tur i boks. Den 26 august reiser jeg til Alaska. Onkelen min har fått fellings-tillatelse på bjørn og elg og skal ha med brodern som fotograf. De reiser til Fairbanks og videre langt inn i bushen, mens jeg sier takk for meg i Anchorage og leier en bil og stikker inn i Denali National Park. Der finner man bl.a Mt Mc.Kinley som er over 6 000m. Jeg har ingen håp om å nå den toppen (siden folk i gjennomsnitt bruker flere uker på å nå den), men håper å ihvertfall komme meg over 4 000. Så blir det padling oppover en elv, fiske, se bjørn (hadde vært kul med en Grizzly) og ellers bare nyte naturen.

Jeg har store håp om å se bjørn i fri natur, men det er enkelte ting som gjør meg litt nervøs, for eksempel fant jeg dette:

7. If a bear approaches, HOLD YOUR GROUND, DON'T RUN, AND DON'T DROP YOUR PACK. Back away slowly if the bear stops.

(IF the bear stops???? Hva i all verden betyr det?)

8. Never play dead unless a bear actually makes contact with you, then keep your pack on, pull your knees up toward your chin and stay as quiet as possible.

På et annet sted fant jeg følgende:

As a last resort, lie face down, protect your neck with your hands and arms, and don't move. This requires considerable courage, but resistance would be futile. Numerous incidents exist where a bear has sniffed and departed without serious injury.

Jada, her skal nok urban-musiker Rarild få litt å bryne seg på.





Du som leser: Men Arild? Hva betyr dette? Blir det ikke noen tur til Yap på deg alikevel?

Arild: Joda, i aller høyeste grad. Den blir bare skyvet litt på, så blir vel ikke til at jeg reiser dit før i November.