tirsdag, november 08, 2005

Saa mye aa tenke paa...

Jeg har lekser!!! Jeg trodde jeg hadde ferie, men jeg maa sitte og nilese en kjempetjukk bok om dykking. Andre leksjon er i dag og vi begynner aa dykke i morgen. Jeg har bare 350 sider aa komme meg igjennom. Da skal jeg kunne alt om trykk i forskjellige deler av vannet, om utstyr, hvordan lungene takler sterkt ekspanderende luft (svaert daarlig visstnok) og om dyrelivet i havet og tabeller, statistikk og en mengde annet. Dave (min instruktoer) messet i gaar om viktigheten av aa ALDRI holde pusten under vann, men ALLTID puste jevnt, dette til det kjedsommelige, saa derfor naar han helt paa tampen spurte for n'te gang:

Dave: What is rule number one when diving??

Arild: To look sharp!!

William ser ut til aa bli redningen her nede (ikke for aa klage altsaa!!! Virkelig). Han har vaert her i 2 uker og kjenner ingen og er saa over seg av glede for aa ha faatt en kamerat for en uke at han i gaar kjoepte masse oel og spanderte middag. Omtrent det eneste som finnes av oel her er Budweiser og det smaker jo som kjent ingenting, men i foelge William saa er det alltid 1 oel i en sixpack som smaker litt bedre enn de andre saa man maa gaa igjennom alle 6 for aa finne ut hvilken det er. Hvis den du akkurat drakk ikke var saa god, saa gaa videre til neste og kanskje er du heldig. Det er en fin filosofi synes jeg. Han forteller ganske morsomme historier om tannlegen her som er full paa jobb, som tar ferie naar han er bombedrita og som maler hus paa si. Ikke en mann han har saerlig tiltro til.

Har gaatt til oeyas hoeyste punkt i dag, det tok ikke saa altfor lang tid og fikk tatt noen flotte bilder av oeya. ALLE her hilser paa deg naar de gaar forbi eller vinker og roper fra bilen naar de kjoerer forbi. Enkelte vet ikke hva for godt de kan gjoere for deg.

Jeg har kjoept postkort i dag. Jeg har funnet de adressene som dere la igjen her naar jeg var i Alaska. Derifra var det jo ingen som fikk kort paa grunn av feil frankering. Dette skal herved gjoeres noe med. Vil du ha kort boer du foele deg heldig fordi Yap er dyrt naar det kommer til postkort, ikke er de fine heller.

I dag er det ikke saa fuktig i lufta, men til gjengjeld 31 C. Det er jammen paa tide med en oel.