tirsdag, desember 06, 2005

Beri-beri

Det finnes mange morsomme sykdommer der ute. Vi nevner i fleng: Skjørbuk, skrumplever, isjias (uten av jeg vet hvordan det skrives), høysnue osv osv. Hva som gjør en sykdom morsom kommer sikkert an på ulike faktorer, som symptomer, utfall og navn. Det er akkurat det siste som opptar meg litt når det gjelder det å være en morsom sykdom, navn.

"Münchausen Syndrom by Proxy" er både langt og vanskelig å si og faller dermed utenfor. Ikke fordi det er en kjedelig sykdom. Jeg vet om folk som liker denne sykdommen, men navnet er så langt og det er litt vanskelig å gjøre noe morsomt ut av det. Favoritten derimot er ingen ringere enn:

Beri-beri


Hva er så dette? Beri-beri? Det er en mangelsykdom. Har du fått beri-beri så har du lite B-vitaminer i kroppen. Tøfft, tenker du kanskje. Hvordan skaffe deg Beri-beri? Vel, svært ensidig kosthold hvor B-vitaminer er fraværende er en sikkert metode. En annen og kanskje mer morsom metode er overdrevent alkohol inntak over lengre tid. Den tredje er å sette seg på en brystmelk diett og sørge for at damen ikke får i seg mye vitaminer.

Jamen det var ikke noen spes morsom sykdom tenker du kanskje. Vel, det er ikke sykdommen som er så morsom, det er ordet. Beri-beri. Prøv å si det, gjerne flere ganger. Beri-beri. Det som er litt moro er at det kan blandes med andre ganske like ord som foreksempel:

"Jeg fikk Beri-beri mens jeg var på Bora-bora", ikke mange sykdommer du kan si det om.

Min favoritt er alikevel denne: Si det mange ganger etter hverandre, fort. Beriberiberiberiberiberiberiberiberi. Det har jeg gjort mange ganger i dag.

Berit derimot er et fryktelig kjedelig navn og beviser at det er en smal linje mellom morsomt og kjedelig.

Beriberiberiberiberiberiberiberiberiberiberi.