tirsdag, november 15, 2005

Mr Gonow

I dag er min siste hele dag paa Yap, i morgen reiser jeg tilbake til Guam for aa vaere der i noen dager. Jeg gaar for tiden under navnet Mr Gonow, som er det yapesiske navnet for edderkopp.

Har i dag vaert paa en skikkelig tour rundt paa oeya, det tok ca 3 timer. Mange mange kule bilder. Har faatt en del venner her som er "locals". En av dem, Damien, er visst fra en av de mer velstaaende familiene paa oeya og det var ham som kjoerte meg rundt i dag. Vi er blitt gode venner og det toppet seg i dag da han gav meg et stykke land som jeg kunne bygge hus paa naar jeg ville. Det er ikke saa veldig dyrt her. En annen venn av meg her er "byggmester", Filimore heter han, og har tilbudt seg aa bygge for meg et hus med to soverom, stue, kjoekken og bad for ca 7 000 USD. Da er det inkl matrialer, roer og arbeid. Det eneste jeg trenger i tillegg er moebler og hvitevarer. Jeg maa inroemme at det hoeres fristende ut. Eiendommen ligger ved stranden.

I kveld holder Filimore en goodbye fest og skal visstnok diske opp med allverdens yapesiske godbiter. Det gjoer meg litt nervoes siden jeg allerde har faatt feriemage av maten de lager her. Det er grenser for hva magen min tillater. Jeg proever aa vise den hvem som er sjefen, men det er tydeligvis ikke meg. Kylling her og kylling hjemme er ikke helt det samme naar du faar den paa tallerkenen. Her faar du den med nebb og kloer. Smaker alikevel, det samme.

Noen her lurte paa uttrykkene Yams og Tago, var det deg Steinar?? Vel, Yams er en slags frukt som er litt lik en potet og brukes mye i kostholdet. Det er ingenting som heter Tago, men Taro derimot er ogsaa en rotfrukt og er like vanlig aa bruke her som poteter hjemme.

Jeg tror jeg skal ha en Yap fest naar jeg kommer hjem. Da blir det oel, pizza, snop, bildefremvisning og historie fortelling fra Yap. Meld dere paa!!