onsdag, november 09, 2005

Dykking I

Har hatt foerste dag under vann i dag. Dave og jeg dro ut i lagunen et stykke og trente litt der. Gikk igjennom alle oevelser og tester i loepet av noen timer. Etter det dykket vi litt rundt i lagunen, men paa veldig grundt vann. Saa noen morsomme smaa fisk som var svaert blaa og gul....kanskje de var svenske?? All dykking gikk fint helt til Dave paa tull signaliserte for "hai". Jeg holdt paa aa pisse paa meg og han lo saa faelt at han maatte gaa opp. Der fortalte han meg at jeg like gjerne kunne gjoere meg vandt med aa se tegnet siden vi garantert kom til aa bumpe borti hai paa de neste dykkene vaare. Jeg vet ikke om det er noe jeg gleder meg til.

Paa vei tilbake saa jeg noe rart foran og rundt baaten. Det var noe som plutselig kom opp av vannet og som svevde over vannet et stykke i en enorm fart. Flyvefisk. Opptil 4 stk som samtidig tok seg en liten flytur. Det var et pussig syn, saerlig naar to kraesjet og styrtet ned i vannet, ca 10cm.

Paa fredag er foerste dykk paa dypt vann. I morgen er det eksamen og da maa jeg ha kommet igjennom hele pensum.

Det er en del "regler" her. Man kan lissom ikke bare gaa rundt hvor som helst. Det er fortsatt hoevdingene som bestemmer rundt i de forskjellige landsbyene. Siden "alle" her gaar med en liten kurv som de har betelnoettene sine i blir det sett paa som et tegn paa respekt. Det er ikke pent aa komme tomhendt inn i en landsby hvor du ikke bor selv. Det jeg derfor maa gjoere er aa bryte av en gren med noen groenne blader og baere den ned langs beinet, som om jeg hadde en kurv jeg holdt. Dette er tegn paa din respekt for de som bor i landsbyen. Jeg har gjort dette de siste dagene og da er det bare smil aa faa fra folkene i landsbyen og hoevdingen blir blid og lar deg faa gaa paa stranden hans, som gjerne er den fineste i omraadet. Hoevdingen blir ogsaa glad om du foerst spoer han om du kan faa gaa igjennom byen hans og kikke litt rundt, en spanderte til og med en oel paa meg i gaar og ville prate litt. Lite som skal til bare du kjenner de smaa hemmelighetene. Gaar du sammen med noen langs veien boer man helst gaa etter hverandre og damene til slutt....som seg hoer og boer :) de er veldig stolt av tradisjonen sine her.

Dessuten saa er det jo ingen som gaar med BH i landsbyene. I gaar saa jeg en bestemor komme ut av en butikk her i det stoerste tettstedet med handlevarene i en handevogn og puppene i oppi barnesetet.

Hva er dette jeg ser paa armene mine? Det begynner jammen meg aa ligne litt paa en aldri saa liten brunfarge.

I dag = 31 C