tirsdag, januar 18, 2005

Amsterdam-Go/Prague-No Go

I dag (mandag 17/1) skulle jeg overraske Marita med en liten dagstur til Praha. Alt var godt planlagt og hun hadde ingen idè om hva som skulle skje når jeg plukket henne opp tidlig i dag morges. Uten noe fuzz kom vi ut på Gardemoen og jeg setter henne ned i en stol mens jeg går for å sjekke oss inn, mens hun tror at jeg bare skulle hente noe. Når jeg skal sjekke inn spør min kollega meg: "Og passene har du vel husket?", "Hah, trenger ikke pass til Tjekkia vel, de er jo med i EU nå", "Det stemmer det, men ikke medlem av Schengen og dermed trenger du pass"....UÆÆÆÆÆ!!!!!!!! Etter desperat tankegang og en følelse av TOTAL idiot fortalte jeg Marita hva som hadde skjedd.


"Hvor lenge har du jobbet i SAS sa du Arild?"

Det var for sent til å hente noe pass så vi tittet på "departure" skjermen for å se hva som gikk. Bare 10 min etter Praha flyet skulle gå gikk det et fly til Amsterdam og vi bestemte oss for at det var jo et fullverdig alternativ og ingen pass ville trenges.

Amsterdam var grå og vindfull i dag og nesten så godt som folketom. Vi tok en tur på "Madame Tussaud" for å titte på wax-utstillingen der, men endte opp med nesten hjerteattack etter en tur i "skrekk" kabinettet deres hvor levende mennesker satte sin ære i å skremme deg etter alle kunstens regler. Vi tok en kanalbåt som viste oss litt rundt i Amsterdam og ellers bare spiste og besøkte noen lokale barer langs kanalen. Amsterdam er en herlig by å bare spasere i, titte på folk og spise i. Noen stemningsbilder fra en dag i Amsterdam:



Vi tok kveldsflyet tilbake igjen og jeg er trygt tilbake i samme gamle Oslo. Så selv om ikke ting gikk helt slik som planlagt (dette begynner å bli en vane), så ble det likevel en av de flotteste dagene på svært lenge!!


Takk for en skikkelig kul dag Marita!