onsdag, februar 02, 2005

"New Yorks in love...."

"Hei jeg er tilbake jeg har vært lenge vekk fra byen, vil du bli med en tur ut jeg har ingenting å gjøre..."

-L.L.Stenberg

New York er en kul by! Bare for å understreke det så sier jeg det en gang til: "New York er en kul by!!". Som Morten allerde har skrevet litt om så er vi endelig tilbake igjen. For å hindre at dette blir et altfor langt innlegg så deler jeg det opp i dager.

Onsdag:

Kom frem etter litt om og men, får installert oss og trasker opp og ned Broadway. Spiser god thai mat i Greenwich Village og lider litt i den utrolig sure vinden. Litt slitne etter lang dag så vi køyer rimelig tidlig. Mann snorker veldig.

Torsdag:

Diger frokost. Vi stikker på MOMA og ser på mye svært svært bra kunst. En av mine favoritt gallerier, mye spennende. Vi treffer Morten Molde og blir innlosjert hos han. Morten Krane og jeg står sikkert i en halvtime og sikler over den ufattelig kule utsikten fra leiligheten til Molde. Han bor på Upper East Side i et skikkelig høyhus (i 38 etg). Vi stikker ned til Tribeca for å spise og havner på et skikkelig kult sted med duker du kan tegne på mens vi venter på maten. Mannen som spiller gitar spiller "Ziggy" til ære for oss. God øl, god mat.

Fredag:

Stikker på Metropolitan Museum of Art å koser oss med masse klassisk kunst og en del bra moderne. Surfer gjennom Central Park hvor vi treffer Al Cohen som snakker løst og fast om New York. Vi lover å sende postkort fra Norge. Driver gatelangs nedover manhatten. Husker ikke helt hva vi gjorde før vi spiste middag på kvelden med Molde og stakk ned til Bowery for å treffe Mathias, en kompis av Morten som kom fra Boston for å hilse på oss. Han hadde visst rukket og få litt små juling før han traff oss av en jentegjeng. Skumle saker. Vi gikk ut, ble sent! Jeg oppdaget "Big Apple Martini" og ble dypt forelsket. Nam!!

Lørdag:

Møter Mathias til frokost, sjekker ut en del gitar forretninger rundt omkring på Manhatten. Forskjellige morsomme forretninger, med ymse folk i. Vi finner en plate sjappe på 14th st som har en masse kule plater og masse bootlegs. Jeg finner en Bowie boot som jeg setter stor pris på, en live konsert fra Monte Carlo. På kvelden møter vi igjen Mathias som tar oss med til en japansk restaurant som er et skikkelig ormebol, masse folk, masse lyd. De spiller bare gamle japanske krigsmarsjer og serverer bl.a. okse-penis og kalkun-testikler. Høy stemning, god mat (vi styrte unna det mest obskøne). Etter det møtte vi Molde og stakk på noen kule steder som vi ellers aldri ville funnet. En ting skal disse new york'erne ha, de kan lage kule barer med gjennomført ideer. Nok en gang sent.

Søndag:

Møter igjen Mathias til frokost, følger han til bussen. Vi drar ned til Union Square for å shoppe litt kule klær, finner en gitar forretning og før jeg vet ordet av det har jeg kjøpt meg en spiller ny FEEEEEEEEEEET Fender Telecaster Highway One (USA). Denne til under halve prisen av hva den koster i Norge. Vi kjøper litt klær og reiser hjem for å pakke og prøve ny gitar. Ut til flyplassen bare for å finne ut at vi er de eneste som ikke kom med flyet, det ble akkurat fullt og kun vi stod igjen. Inn til New York igjen med litt hengende hoder siden vi hadde regnet med å reise hjem. Det gikk fort over. Nydelig quesedillas og litt øl satte oss i stemning igjen.

Mandag:

Vi stikker ned til Financial District og ser på Ground Zero. Tussler ned Wall Street og ned til sør enden av Manhatten for å titte på Frihets Gudinnen. Vi så forresten også Brooklyn Bridge. Etter det labbet vi opp til Union Square igjen og kjøpte oss mer klær. Så ut til flyplassen og denne gangen kom vi med. Vi rakk ikke vår connection i køben og måtte vente litt og når vi kom til Gardemoen hadde batteriet på bilen min blitt flatt. Til slutt kom vi oss ihvertfall hjem....en gang på tirsdag.

Tiden gikk svært fort og jeg føler at jeg har bare rukket over lite grann av hva jeg hadde håpet å gjøre, men det har vært veldig deilig å ta det litt med ro og bare følge strømmen. Det absolutte høydepunktet var selvfølgelig Telecasteren, den kan du se HER! Helt lik!!

Her følger en liten visuell rapport :)



Tok så vidt også en liten video av utsikten fra balkongen til Morten Molde, den kan du beunder HER. Du kan også se en liten video av hva vi gjorde i New York HER.

Skulle det være noe jeg har glemt så finner du det sikkert i bloggen til Morten, som forresten skal ha takk for en fin tur!