torsdag, mars 03, 2005

En ung amerikaner

Det er vel ingen hemmelighet at jeg er en stor fan av David Bowie. Det kanskje ikke så mange vet er at jeg som ung var veldig stor fan av Bruce Springsteen. Enkelte ting vokser man ikke i fra og jeg skammer meg ikke over å si at jeg fortsatt er tilhenger av mannen selv om han ikke har gitt ut så mye spennende på noen år. Jeg har vel alt han har gitt ut og er stor fan av alt fra 73-84.

Det kanskje ikke så mange vet er at Bowie var stor fan av Springsteen lenge før han slo igjennom. I 1973 holdt Springsteen sin første proffesjonelle gig og hvem var der? Bowie! Han elsket de to første albumene til Springsteen og har også i større eller mindre grad covret 3 av låtene fra Springsteens første album "Greetings From Asbury Park, Nj" som kom i -73. Året etter gav Bowie ut albumet "Young Americans" hvorpå bl.a tittellåten ble en monster hit i USA og Europa. Hvem handler låten om? Vel, det er egentlig en hyllest til Springsteen som egentlig ikke slo igjennom før i -75 med "Born to Run". Fant et litt morsomt bilde her.....


Mike Garson, Springsteen, Tony Visconti, ?, Bowie

.....som er fra Sigma Studio hvor Bowie spilte inn "Young Americans" sammen med bl.a John Lennon. Det var her Bowie spilte inn sin versjon av Springsteen sin "It's Hard To Be A Saint In The City". Det var tider det!

Dette var kanskje mest for de som lett underholdes av musikalske rarieteter.